Wednesday, January 19, 2011

孩子認識了一個怎樣的世界?

在我們的世界,彷彿每一件事情都有答案,每一個問題都已準備好應對的辦法。

小豬B覺得有點不舒服的時候,會跟我說要量體溫。有點發燒的話,他會向我要Tylenol。家裡沒藥,他會指示我到附近的藥房購買。吃過葯後病情也沒有好轉的話,他會要我帶他去看醫生。

家裡停電,小豬B會到玩具箱挖出所有會發光的玩具。我想要攬住他好安慰他不要怕,總覺得有點格格不入,因為他真的沒有怕。他的小小頭腦裡早已推搞出停電是因為有些東西壞了,而且有人會去處理。用大人的說法,就是生活在一個現代化城市中,背後有系統、有專業人士會解決問題,還有投訴機制,一切都在掌握之中。

前些時帶小豬B到餐室,我們坐的位置正對著一部電視,電視正播著澳洲大水災的情況。望著大水滔滔,房屋東歪西倒的畫面,小豬B問:「爸爸,那裡發生什麼事?」
我告訴他澳洲有大水災,很多人無家可歸,小豬B隨口就回應說:「那就叫警察嘛!」
我跟他說水太大,叫警察也沒有用,他又隨即回應說:「那就叫soldiers啦!」
我停了一會,跟他說:「孩子,有些事情不是人所能控制,例如天氣是人控制不了的,不如今晚我們記得為那些災民祈禱,好嗎?」

聽罷他沒有提供什麼答案,只是默默地望著電視上洪水的畫面,繼續啃著他的芝士漢堡。
我望默默地望著他,猜不透他的小腦袋在想些什麼,但我心裡問自己,其實我自己又有多明白?在安穩之中,在問答之間,孩子又認識了一個怎樣的世界?


相關小故事
留在心靈裡才美
小孩子眼中的地震
讓肚餓的孩子有得吃
當我還是初中生
第一次集會

Labels:


Comments:
This could be a good topic to discuss in sunday school, do children believe people in control of the world or God in control of the world? I guess I concern about what my son think in his little brain too... I prayed that he knows God even before he is born...
 
Actually this could be a good topic to discuss at home as well, for that's the first and foremost environment for children to make sense of life.
To me, I can think of no magic but to encourage myself (and my wife of course) to become a mature follower of Christ.
 
「聽罷他沒有提供什麼答案」
makes me feel a bit worry if that happen to my son, perhaps I am too much a "controling type" parents...
 
It takes time for a little child to make sense of the world. Don't worry too much. My theory is that raising a child is like planting a garden. One can't control the exact outcome of the each plant (the shape of each leave, the length of each branches). What the gardener does is to work on the ecology, and allow time to see and to enjoy what comes out in the end.
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?